Wydawca treści
Wydawca treści
null Dokumenty jednostek śródlądowych wykorzystywane w procesie rejestracji
Dokumenty jednostek śródlądowych wykorzystywane w procesie rejestracji
28.05.2021
Dokumenty, które mogą stanowić załączniki do wniosku o rejestrację i poświadczać informacje zawarte we wniosku, składanym zgodnie z przepisami ustawy o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m, jakimi legitymują się statki śródlądowe.
- Dokument dopuszczający statek do żeglugi, o którym mowa w art. 28 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 21.12.2000 r. o żegludze śródlądowej,
- Inny dokument wydany na podstawie przepisów ustawy z dnia 21.12.2000r. o żegludze śródlądowej przez instytucję klasyfikacyjną uznaną przez Komisje Europejską,
- Inny dokument wydany na podstawie przepisów ustawy z dnia 21.12.2000 r. o żegludze śródlądowej przez techniczną komisje inspekcyjną, o której mowa w art. 10a ust. 1 ustawy z dnia 21.12.2000 r.,
- Inny dokument wydany na podstawie przepisów ustawy z dnia 21.12.2000 r. o żegludze śródlądowej przez podmiot upoważniony do przeprowadzania przeglądów technicznych, o którym mowa w art. 34j ust.1 ustawy z dnia 21.12.2000 r.,
- Świadectwo pomiarowe
Dokument dopuszczający statek do żeglugi, o którym mowa w art. 28 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz.U. z 2019 r. poz. 1568, 1901 i 2170 oraz z 2020 r. poz. 284), zwanej dalej „ustawą o żegludze śródlądowej”.
Zgodnie z art. 28 ust. 1. ustawy o żegludze śródlądowej statek może być dopuszczony do żeglugi po uzyskaniu jednego z następujących dokumentów bezpieczeństwa statku:
1) unijnego świadectwa zdolności żeglugowej,
2) tymczasowego unijnego świadectwa zdolności żeglugowej,
3) świadectwa zdolności żeglugowej,
4) uproszczonego świadectwa zdolności żeglugowej.
W Polsce dokumenty te wydają dyrektorzy urzędów żeglugi śródlądowej. Najczęściej spotykanym dokumentem dopuszczającym statek sportowo-rekreacyjny do żeglugi jest uproszczone świadectwo zdolności żeglugowej. Posiadanie któregoś z pozostałych dokumentów przez statek sportowo-rekreacyjny będzie niezwykle rzadkim, niemniej dopuszczalnym, przypadkiem. W związku z przepisami przejściowymi, zawartymi w art. 9 ustawy z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej, ustawy
o organizacji rynku rybnego oraz ustawy o rybołówstwie morskim (Dz.U. z 2019 r. poz. 642), podobną moc, jak unijne świadectwo zdolności żeglugowej oraz tymczasowe unijne świadectwo zdolności żeglugowej mają wspólnotowe świadectwo zdolności żeglugowej oraz wspólnotowe tymczasowe świadectwo zdolności żeglugowej, które zostały zastąpione dokumentami, o których mowa w pkt 1 i 2.
Dodatkowo, zgodnie z ust. 4. przedmiotowego artykułu, uznaje się:
1) unijne świadectwo zdolności żeglugowej oraz tymczasowe unijne świadectwo zdolności żeglugowej wydane przez właściwy organ innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego;
2) inny dokument dopuszczający statek do żeglugi wydany przez:
a) właściwy organ innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego zgodnie z obowiązującymi
w państwach członkowskich przepisami o wzajemnym uznawaniu świadectw zdolności żeglugowej
w żegludze śródlądowej,
b) właściwy organ państwa trzeciego zgodnie z obowiązującymi w państwach członkowskich przepisami
o wzajemnym uznawaniu świadectw zdolności żeglugowej w żegludze śródlądowej, z zastrzeżeniem ust. 5;
3) świadectwo wydane zgodnie z art. 22 Konwencji z dnia 17 października 1868 r. o żegludze na Renie,
w brzmieniu nadanym zrewidowaną Konwencją z dnia 20 listopada 1963 r. o żegludze na Renie.
Dokumenty te będą stanowić rzadkość, niemniej nie można wykluczyć sytuacji, w której np. obywatel RP zakupi statek w innym państwie, a który to będzie posiadał dokument wydany przez właściwy organ innego państwa.
Inny dokument wydany na podstawie przepisów ustawy o żegludze śródlądowej przez:
a) instytucję klasyfikacyjną uznaną przez Komisję Europejską albo
b) techniczną komisję inspekcyjną, o której mowa w art. 10a ust. 1 ustawy o żegludze śródlądowej, albo
c) podmiot upoważniony do przeprowadzania przeglądów technicznych, o którym mowa w art. 34j ust. 1 ustawy o żegludze śródlądowej.
Wyżej wymienione podmioty i instytucje wydają szereg różnych dokumentów dla statków. URJ celowo nie wskazuje nazw konkretnych dokumentów, ze względu na różnorodność nazw (brak ustawowego określenia nazw niektórych dokumentów) oraz w celu dopuszczenia jak najszerszego katalogu dokumentów, które będą mogły poświadczać dane. W praktyce oznacza to, że jeżeli dokument ten będzie wydany przez te podmioty i będzie zawierał przedmiotowe informacje to powinien zostać uznany za dokument poświadczający.
Instytucje klasyfikacyjne
Obecnie, na mocy decyzji Komisji Europejskiej, uznanie KE posiada 6 instytucji klasyfikacyjnych. Są to:
-
Polski Rejestr Statków
-
Lloyd's Register of Shipping
-
Germanischer Lloyd
-
Bureau Veritas
-
Registro Italiano Navale
-
Rosyjski Morski Rejestr Nawigacyjny
W Polsce, najwięcej statków, które były badane przez instytucję klasyfikacyjną, będzie posiadało dokument wydany przez Polski Rejestr Statków. Dokumenty wydawane przez ten podmiot to m.in. świadectwo klasy, tymczasowe świadectwo klasy, orzeczenie techniczne o zdatności do pływania. Dokumenty pozostałych instytucji będą stanowiły rzadkość, niemniej również powinny być uznawane.
Techniczne komisje inspekcyjne
W Polsce funkcjonują 3 Techniczne Komisje Inspekcyjne (TKI),odpowiednio przy dyrektorze Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy, Szczecinie i we Wrocławiu. Dyrektorzy ci są organami inspekcyjnymi, zaś zadania organu inspekcyjnego wykonuje powoływana i odwoływana przez ten organ techniczna komisja inspekcyjna.
Statki sportowo-rekreacyjne stanowią rzadkość, jeżeli chodzi o poddawanie badaniu przez techniczne komisje inspekcyjne, gdyż obowiązek takiego badania ciąży wyłącznie na statkach powyżej 20 m długości, które na śródlądziu stanowią niewielką grupę. Techniczna komisja inspekcyjna wydaje w szczególności zaświadczenie z inspekcji technicznej statku oraz zaświadczenie z pomiaru statku.
Podmioty upoważnione do przeprowadzania przeglądów technicznych
Dokumenty wystawiane przez podmioty upoważnione do przeprowadzania przeglądów technicznych będą stanowiły najczęściej spotykane, w grupie dokumentów o których mowa w § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz.U. z 2020 r. poz. 763). Jak wspomniano na wstępie, nazwy tych dokumentów nie są ustawowo określone, dlatego też, w zależności od podmiotu je wystawiającego będą się różnić. Najczęściej spotykane nazwy to: zaświadczenie z przeglądu technicznego, sprawozdanie z przeglądu technicznego, certyfikat stanu technicznego, protokół z przeglądu technicznego, sprawozdanie z przeglądu technicznego. Bez względu na nazwę dokumenty te, jeżeli zostały wydane przez podmiot posiadający upoważnienie dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej powinien zostać uznany. W poniższej tabeli zamieszczono wykaz wszystkich podmiotów, które posiadają przedmiotowe upoważnienie.
Wykaz podmiotów upoważnionych przez Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu do przeprowadzania: inspekcji technicznej statku, przeglądu technicznego statku, pomiaru statku. |
|||
Lp. |
Nazwa podmiotu |
Zakres upoważnienia |
|
1 |
Odra-Tech Przedsiębiorstwo Usługowe Andrzej Merło ul. Wiosenna 8 m. 5 53-017 Wrocław 697 344 766 |
- przegląd techniczny statku |
|
2 |
Československý Lloyd spol. s.r.o. Vinohradska 184, 130 00 Praga 3- Vinohrady, Republika Czeska |
- inspekcja techniczna statku - pomiar statku - przegląd techniczny statku |
|
3 |
Bureau Veritas Polska Sp. z o.o. |
- inspekcja techniczna statku - przegląd techniczny statku - pomiar statku |
|
4 |
Polski Rejestr Statków S.A. |
- inspekcja techniczna statku - przegląd techniczny statku - pomiar statku |
|
5 |
Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego |
- przegląd techniczny statków do sportu i rekreacji |
|
6 |
Hatema Usługi – Handel – Szkolenia – Transport Henryk Mackiewicz ul. Podolska 1, 66-004 Racula tel. 601 572 882
|
- przegląd techniczny statku |
|
7 |
Dunaj-Tech Urszula Dunaj ul. Korczaka 33/29, 48-303 Nysa tel. 512 804 958 |
- przegląd techniczny statku |
|
8 |
Żegluga Pasażerska „FLIS” Adam Rysiew, ul. Krotoszyńska 14/5 REGON: 931929784 |
- przegląd techniczny statku |
|
9 |
AS MASTER (małe statki, obiekty pływające) Usługi Techniczne i Projektowe 32-709 Dziewin, Ispina 27 tel. 664 929 018, tel. 600 074 723 |
- przegląd techniczny statku |
|
10 |
HYDRO-SYSTEM Adrian Pabisek 32-125 Wawrzeńczyce tel. 664 929 018 kapitano2@o2.pl |
- przegląd techniczny statku |
|
11 |
Przedsiębiorstwo Produkcyjno Handlowo-Usługowe „IWA” Import Eksport Krzysztof Zbrojkiewicz ul. Okólna 18 |
- przegląd techniczny statku |
|
12 |
Tadeusz Szymula METACENTRUM (małe statki, obiekty pływające) Borek Szlachecki 141 32-050 Skawina tel. 510 579 638 |
- przegląd techniczny statku |
|
Wykaz podmiotów upoważnionych przez Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie do przeprowadzania: inspekcji technicznej statku, przeglądu technicznego statku, pomiaru statku. |
|||
Lp. |
Nazwa podmiotu |
Zakres upoważnienia |
|
1 |
Polski Rejestr Statków. Oddział Al. Gen. Józefa Hallera 126, 80-416 Gdańsk Tel.: 91 434 61 28 |
|
|
2 |
Bureau Veritas Polska ul. Migdałowa 4, 02-796 Warszawa Oddział w Szczecinie: ul. Małopolska 43, 71-899 Szczecin REGON: 190565938 |
|
|
3 |
Československý Lloyd spol. s.r.o. Vinohradska 184, 130 00 Praga 3- Vinohrady, Republika Czeska tel. 48-666-200-606, tel./fax: 91-46-32-221 Dariusz Nowak |
|
|
4 |
Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego ul. Nowogrodzka 40, 00-691 Warszawa Pikuła Sławomir – Koszalin, tel.: 604-822-843, Bernatowicz Andrzej – Szczecin, tel.: 601-744-617, Spieszny Jacek – Szczecin, tel.: 601-651-209, Mackiewicz Henryk – Racula k/Zielonej Góry, tel.: 601-572-882, Zadrąg Wojciech – Szczecin |
|
|
5 |
Zdzisław Moryń ul. Piechoty 43/6, 70-773 Szczecin tel. 91 461 37 81, 513 927 564 e-mail:zmoryn@gmail.com |
|
|
6 |
Kazimierz Szklarz Ul. Okulickiego 25, 71-030 Szczecin REGON 820782070 tel. 606-730-719 e-mail: kazimierzszklarz@onet.eu |
|
|
Wykaz podmiotów upoważnionych przez Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy do przeprowadzania: inspekcji technicznej statku, przeglądu technicznego statku, pomiaru statku. |
||
Lp. |
Nazwa podmiotu |
Zakres upoważnienia |
1 |
ANCHOR Wojciech Popławski |
- przegląd techniczny statku |
2 |
Biuro Pomiarowe Statków Rzecznych Łukasz Gromek tel. 785 170 474 |
- przegląd techniczny statku - pomiar statku |
3 |
Bureau Veritas Polska Sp. z o.o. |
- inspekcja techniczna statku - przegląd techniczny statku - pomiar statku |
4 |
Polski Rejestr Statków S.A. |
- inspekcja techniczna statku - przegląd techniczny statku - pomiar statku |
5 |
Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego |
- przegląd techniczny jachtów komercyjnych |
6 |
Przeglądy Techniczne Statków |
- przegląd techniczny statku |
7 |
Z.A. „KAMA” Ryszard Grablis |
- przegląd techniczny statku |
8 |
Zdzisław Moryń |
- przegląd techniczny statku |
9 |
Żegluga Pasażerska „FLIS” Adam Rysiew, ul. Krotoszyńska 14/5 REGON: 931929784 |
- przegląd techniczny statku |
*Jeżeli zakres upoważnienia obejmuje przegląd techniczny statku, bez wskazywania kategorii statków, obejmuje on również statki przeznaczone do uprawiania sportu i rekreacji, w tym jachty komercyjne.